Phantom vs Tornado F3

Maquettes, images, meetings, aviation réelle

Topic author
warbird2000
Dieu vivant
Dieu vivant
Messages : 23107
Inscription : 23 mai 2003

Phantom vs Tornado F3

#1

Message par warbird2000 »

Article intéressant comparant les deux modèles dans la raf pour l'interception
Le FGR2 est le phantom à moteur spey
Le J, ex us navy, a été ironiquement acheté par la suite pour compléter les effectifs
Could the FGR2, unmodified, have been a more viable means of tackling such targets? “For certain, I’ve been higher in an F3 and faster in an F3 at height than I have in an F-4, standfast the F-4J”, comments Mark Manwaring. “I think also the performance of the SuperTEMP [the latest standard of BAe Skyflash] long-range missile for the F3 meant it would not have given the F-4 much of an advantage, if any, at very high altitude. Obviously, that was in the early ’90s. If you then fast-forward to the late ’90s, when the F3 got AMRAAM [the Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile] and ASRAAM [Advanced Short-Range Air-to-Air Missile], then under those circumstances the F3 would have been far superior against high-level supersonic targets.

“There is no doubt, the [Tornado] had a smaller wing and the [RB199] engines were optimised for performance below 20,000ft, so it wasn’t a natural aircraft above 30,000ft — it did struggle. At altitude, it was power-limited in terms of acceleration to transonic speeds. However, once it was at Mach 0.9, with the wings swept back to 67°, and then the ramps started to schedule in the engines, it would very quickly accelerate to Mach 1.6. With that momentum, the aircraft was very capable of getting up to the mid-40s in order to loft a Skyflash up to a target that could have been up to the mid-60s.
So, the shortfalls of the F3 would have been most evident against a relatively short-notice, high-level, supersonic target in the head-on environment, which might not have allowed sufficient time to accelerate, climb and achieve the Skyflash firing solution.”

There was, ‘Manners’ feels, a potentially better solution than the FGR2 for the high-altitude requirement. “Of the two F-4s we operated, the J would have been the perfect aircraft for a high-level interception. Bear in mind the Spey was also optimised for low-level performance, but probably below 30,000ft instead of 20,000. But the J, with its J79s, was beautiful. It was poor at low level, and actually underpowered for a max-weight QRA take-off with three tanks, a gun and eight missiles… But once you got it high, it was lovely. Coming back from Wales, we would often very easily go up to flight level 460,
En résumé
Le Tornado n'est à l'aise qu'à 20000 pieds mais en accélérant jusque mach 1.6 pouvait monter jusqu'à 40 000 pieds pour tirer un skyflash
Le FGR2 est à l'aise jusque 30000 pieds
Lej est à l'aise jusque 46000 piedfs


https://www.key.aero/article/how-raf-ne ... pt-phantom

ironclaude
Légende volante
Légende volante
Messages : 17297
Inscription : 18 mai 2006

Re: Phantom vs Tornado F3

#2

Message par ironclaude »

Ah oui, ça avait été un exploit des Anglais : acheter des Phantom remotorisés avec des moteurs Rolls-Royce, moins performants et plus chers que les Phantoms d'origine et que les moteurs US :notworthy

Et ils étaient partis pour refaire la même bêtise avec le F-35, puisqu'il y a eu dans les cartons un "alternative engine" à un moment du programme et que ça a été le morceau de sucre agité sous le nez des British pour qu'ils fassent le beau et achètent des F-35. Bon, une fois les Anglais engagés, Lockheed a arrêté de promouvoir le moteur Anglais ( à quoi sert le pouvoir si on ne peut pas en abuser ?)
Avatar de l’utilisateur

jojo
Dieu vivant
Dieu vivant
Messages : 35359
Inscription : 22 octobre 2002

Re: Phantom vs Tornado F3

#3

Message par jojo »

ironclaude a écrit :
ven. oct. 14, 2022 10:42 pm
Ah oui, ça avait été un exploit des Anglais : acheter des Phantom remotorisés avec des moteurs Rolls-Royce, moins performants et plus chers que les Phantoms d'origine et que les moteurs US :notworthy

Et ils étaient partis pour refaire la même bêtise avec le F-35, puisqu'il y a eu dans les cartons un "alternative engine" à un moment du programme et que ça a été le morceau de sucre agité sous le nez des British pour qu'ils fassent le beau et achètent des F-35. Bon, une fois les Anglais engagés, Lockheed a arrêté de promouvoir le moteur Anglais ( à quoi sert le pouvoir si on ne peut pas en abuser ?)
Tu oublie les WAH-64D Apache, motorisés avec des RTM322.
En les modernisant au standard AH-64E, les RTM322 passent à la trappe et ils reprennent les T700 d’origine :emlaugh:
Config: MSI Z270 GAMING M5/ I7 7700K + Water Cooling/ SSD 500Go/DDR4 4x16Go 3200Mhz/ MSI RTX 3080 Ventus 3x Plus 10Go
Virpil T50CM3 + WarBRD + TM Hornet/ MFG Crosswind/ HP Reverb G2

Photo aéro: Nikon D7000/ D500 + Sigma 150-600 F5-6.3
ma galerie: cliquez FLICKR / WARBIRDS
Image
Répondre

Revenir à « Aviation passion »