KF-21 Boromae
Re: KF-21 Boromae
#151Punaise, le cocher a des lunettes.
Dire que je me suis fait bouler des tests pilote Aéronavale en 82 parce-que je risquais d'en avoir un jour (myopie latente qu'ils ont dit).
J'aurais du naitre sud Coréen et trente ans plus tard.
Dire que je me suis fait bouler des tests pilote Aéronavale en 82 parce-que je risquais d'en avoir un jour (myopie latente qu'ils ont dit).
J'aurais du naitre sud Coréen et trente ans plus tard.
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Re: KF-21 Boromae
#152C'est peut-être pour ne pas trop secouer le passager, qui doit être un "big shot" local ?
D'ailleurs, je n'avais pas capté qu'il existait en biplace
D'ailleurs, je n'avais pas capté qu'il existait en biplace
Re: KF-21 Boromae
#153Ha oui effectivement, je n'avais pas bien fait attention au passager.
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Re: KF-21 Boromae
#154Peut-être que le binoclard, c'est justement le "big shot" ?ironclaude a écrit : ↑mer. mars 06, 2024 12:09 pmC'est peut-être pour ne pas trop secouer le passager, qui doit être un "big shot" local ?
D'ailleurs, je n'avais pas capté qu'il existait en biplace
Avec le pilote en place arrière (place instructeur) ?
Re: KF-21 Boromae
#155Je ne pense pas qu'ils fassent des démos en meeting depuis la place arrièreCol. Chibani a écrit : ↑mer. mars 06, 2024 12:24 pmPeut-être que le binoclard, c'est justement le "big shot" ?ironclaude a écrit : ↑mer. mars 06, 2024 12:09 pmC'est peut-être pour ne pas trop secouer le passager, qui doit être un "big shot" local ?
D'ailleurs, je n'avais pas capté qu'il existait en biplace
Avec le pilote en place arrière (place instructeur) ?
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Re: KF-21 Boromae
#156" les autres ne font rien comme nous "jojo a écrit : ↑mer. mars 06, 2024 12:33 pmJe ne pense pas qu'ils fassent des démos en meeting depuis la place arrièreCol. Chibani a écrit : ↑mer. mars 06, 2024 12:24 pmPeut-être que le binoclard, c'est justement le "big shot" ?ironclaude a écrit : ↑mer. mars 06, 2024 12:09 pmC'est peut-être pour ne pas trop secouer le passager, qui doit être un "big shot" local ?
D'ailleurs, je n'avais pas capté qu'il existait en biplace
Avec le pilote en place arrière (place instructeur) ?
Re: KF-21 Boromae
#157Dans l'AAE certains chibanes volent avec des verres correcteurs (vu sur Jag')
Re: KF-21 Boromae
#158Le truc m'a l'air pataud. Les départs en roulis se font en 2 temps, les remises à plat sont approximatives, le travail de la profondeur à l'attéro alors que l'assiette ne bouge pas trahissent le côté perfectible des CdV.
Bref, ça vole, mais ça a l'air sportif.
Re: KF-21 Boromae
#159Article Yonhap, avec le titre : Un prototype de chasseur KF-21 parvient pour la 1ère fois à se ravitailler en vol
https://fr.yna.co.kr/view/AFR20240319002000884
https://fr.yna.co.kr/view/AFR20240319002000884
L'avion de chasse développé actuellement par la Corée du Sud a passé avec succès mardi son premier test de ravitaillement en vol, a annoncé l'agence en charge des marchés publiques dans le domaine de l'armement.
(...)
Un avion de ravitaillement KC-330 de l'armée de l'air a pu connecter sa perche au prototype numéro 5 du KF-21 et transférer du carburant alors qu'ils survolaient la mer au sud de la péninsule, selon l'Administration du programme d'acquisition de défense (DAPA). Le KF-21 avait décollé d'une base aérienne située à Sacheon, sur la côte sud. Selon la DAPA, un seul ravitaillement devrait permettre au jet d'augmenter d'au moins 50% la distance de ses vols, avec des variables selon le moment et la quantité du ravitaillement.
(...)
La DAPA a prévu de continuer à tester les capacités de réapprovisionnement en vol du KF-21 à des vitesses et altitudes de vol variées.
(...)
Six prototypes ont été assemblés au total et le premier exemplaire issu de la chaîne de production normale devrait rejoindre l'armée de l'air au second semestre 2026.
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Re: KF-21 Boromae
#160Quelques images :Deltafan a écrit : ↑mar. mars 19, 2024 11:33 amArticle Yonhap, avec le titre : Un prototype de chasseur KF-21 parvient pour la 1ère fois à se ravitailler en vol
https://fr.yna.co.kr/view/AFR20240319002000884
L'avion de chasse développé actuellement par la Corée du Sud a passé avec succès mardi son premier test de ravitaillement en vol, a annoncé l'agence en charge des marchés publiques dans le domaine de l'armement.
(...)
Un avion de ravitaillement KC-330 de l'armée de l'air a pu connecter sa perche au prototype numéro 5 du KF-21 et transférer du carburant alors qu'ils survolaient la mer au sud de la péninsule, selon l'Administration du programme d'acquisition de défense (DAPA). Le KF-21 avait décollé d'une base aérienne située à Sacheon, sur la côte sud. Selon la DAPA, un seul ravitaillement devrait permettre au jet d'augmenter d'au moins 50% la distance de ses vols, avec des variables selon le moment et la quantité du ravitaillement.
(...)
La DAPA a prévu de continuer à tester les capacités de réapprovisionnement en vol du KF-21 à des vitesses et altitudes de vol variées.
(...)
Six prototypes ont été assemblés au total et le premier exemplaire issu de la chaîne de production normale devrait rejoindre l'armée de l'air au second semestre 2026.
Le réceptacle me semble très en arrière du fuselage.
Re: KF-21 Boromae
#162Et c'est probablement pour ça que le réceptacle de ravitaillement est positionné aussi en arrière.
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Re: KF-21 Boromae
#163Surtout la perche n'est quasiment pas déployer. C'est moins choquant quand elle l'est.
Re: KF-21 Boromae
#165Oui, c'est dans la panoplie de base de cet avion.
Intel(R) Core(TM) i7-14700KF 3.40 GHz / 32GB RAM
GPU : NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti / Win 11
Re: KF-21 Boromae
#166Article Korea Economic Daily, avec le titre : South Korea to accept Indonesia’s KF-21 project cost cut proposal
https://www.kedglobal.com/aerospace-def ... 2405080015
https://www.kedglobal.com/aerospace-def ... 2405080015
(...)
The Defense Acquisition Program Administration (DAPA), Korea’s state-run arms procurement agency, on Wednesday confirmed that Indonesia recently proposed cutting its payments for the KF-21 project. Indonesia said it would receive fewer technology transfers from Korea as part of its move to cut its financial contribution, according to the agency. “Indonesia has proposed to pay 600 billion won ($440 million) by the end of 2026. We are positively considering accepting the proposal,” the DAPA said in a statement. “We’re also working on a plan to adjust the scale of technology transfers in line with the reduced financial contribution.”
A DAPA official said: “A continued deadlock over Indonesia’s failed payments will affect the KF-21 fighter jet development schedule, which in turn will delay the planned deployment of new fighter jets.” The agency said it will likely make the final decision at a DAPA review committee meeting later this month after consultations with related ministries, including the Defense Ministry and the Finance Ministry.
(...)
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Re: KF-21 Boromae
#167Le texte de Deltafan en français
https://www.avianews.ch/post/jakarta-le ... e-du-kf-21L'Indonésie chercherait à réduire considérablement son engagement financier pour le chasseur KF-21 de Korea Aerospace Industries. Cette réduction très importante pourrait bien être une porte de sortie du programme.
Re: KF-21 Boromae
#168Article OPEX 360, avec le titre : La Corée du Sud propose son avion de combat KF-21 « Boramae » aux Philippines
https://www.opex360.com/2024/05/15/la-c ... ilippines/
https://www.opex360.com/2024/05/15/la-c ... ilippines/
En 2019, le ministère philippin de la Défense fit savoir qu’il allait évaluer le F-16 Block 70 Viper de l’américain Lockheed-Martin et le JAS-39 Gripen du suédois Saab en vue de se procurer au moins 12 nouveaux avions de combat dans le cadre du programme MRF [Multi-Role Fighter], en complément des 12 chasseurs légers F/A-50 Golden Eagle, acquis auprès de Korea Aerospace Industries [KAI] en 2015, pour 400 millions de dollars.
(...)
N’ayant pas les moyens de financer l’achat de F-16 Viper, La force aérienne des Philippines se tourna vers le JAS-39 Gripen. Un protocole d’accord signé par Manille et Stockholm en juin 2023, à l’occasion du Shangri-La Dialogue, suggéra qu’une commande allait prochainement se concrétiser. Seulement, un an plus tôt, un porte-parole de la force aérienne des Philippines déclara que le KF-21 « Boramae » de KAI pouvait être un prétendant au programme MRF, même si son développement n’était pas encore achevé.
(...)
En tout cas, lors de la Defence Service Asia Exhibition and Conference [DSA], organisée à Kuala Lumpur [Malaisie], la DAPA, l’agence sud-coréenne dédiée à l’armement, a fait savoir qu’elle avait « discuté » avec « d’importants responsables philippins » de trois sujets, à savoir le F/A-50 Golden Eagle, le KF-21 Boramae et les deux sous-marins que Manille envisage de se procurer. L’an passé, KAI avait vanté les mérites du KF-21 auprès de l’état-major philippin tout en faisant miroiter une éventuelle coopération industrielle
(...)
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Re: KF-21 Boromae
#169Ça pourrait passer...si les Américains veulent bien !
Ils fournissent les moteurs F414.
Ils fournissent les moteurs F414.
Re: KF-21 Boromae
#170Article Flight Global, avec le titre : Korean official floats possibility of dropping Indonesia from KF-21 development
https://www.flightglobal.com/defence/ko ... 34.article
https://www.flightglobal.com/defence/ko ... 34.article
(...)
In an interview with the Korea JoongAng Daily, DAPA chief Seok Jong-gun says that Jakarta’s continued participation could hinge on an investigation that Indonesian engineers allegedly stole sensitive programme data. “If the investigation results show that a significant technology leak has occurred, we would reconsider co-operating at all in joint development,” says Seok. “We will continue coordinating which technologies will be transferred to Indonesia, but the actual technology will be transferred through consultation only after development is completed in 2026. Only a small portion of the technology has been transferred to date, and it is at a rudimentary level.”
The alleged data theft by Indonesian engineers working in South Korea first came to light in January. The incident resulted in a probe by South Korean counterintelligence, and a police investigation is under way. In February, reports suggested that the Indonesians allegedly responsible have been forbidden from leaving South Korea.
As uncertainty surrounds Indonesia’s involvement, work on the KF-21 continues apace. In May, the KF-21 conducted a live firing of the Diehl Defence IRIS-T air-to-air missile, following air-to-air refuelling tests carried out in March.
The interview touches on another sticking point between the two partners: Indonesia’s tardiness with payments. It suggests that DAPA has agreed to reduce Indonesia’s contribution to W600 billion from the roughly W1.6 trillion it originally agreed to pay in the W8.8 billion development programme. In return for the reduced payments, however, Seok indicates that DAPA decided to lower the level of technology transfer.
“In the joint development with Indonesia, we promised a technology transfer and provision of prototypes in return for their contribution, but Indonesia is in a tough financial spot, so they will only pay [W600 billion] and receive less,” he says. Given Indonesia’s payment status, South Korea has also not stuck with the previous plan to transfer one of the six KF-21 prototypes to the Southeast Asian nation. Seok indicates that gives South Korea some leverage over payments.
“For us, it is more important to properly complete the system development of the KF-21 by 2026, which is the scheduled timeline.”
FlightGlobal understands that Indonesia has been generally unhappy with the level of technology transfer so far. Despite the challenges the two partners have faced, Seok points out that Indonesia remains an important market in the heart of Southeast Asia, with commitments to buy 48 KF-21s – designated the ‘IFX’ in Indonesia.
Nonetheless, one area of potential concern for South Korea is Jakarta’s commitment to other fighters, specifically firm orders for 48 Dassault Rafales, as well as a potential deal to obtain 24 Boeing F-15EXs.
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Re: KF-21 Boromae
#171Article Defense News, avec le titre : South Korea orders first batch of KF-21 fighters
https://www.defensenews.com/global/asia ... -fighters/
https://www.defensenews.com/global/asia ... -fighters/
Nine years after development of South Korea’s KF-21 Boramae began, the government has signed a deal with Korea Aerospace Industries for the production of 20 fighter jets. The order comes as KAI reports the fighter’s development is currently 80% complete.
(...)
The first aircraft will be delivered by the end of 2026, and the final from this series by Aug. 31, 2027, according to KAI.
(...)
The government may order another 20 next year, after further verification of the aircraft’s performance.(...) production for Block II, slated for development from 2026 to 2028, will add air-to-ground capabilities and an expanded performance envelope.
(...)
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Re: KF-21 Boromae
#172Trois nouvelles variantes du KF-21 à l'étude : guerre électronique, soute interne et version agrandie.
Article The Aviation Geek Club, avec le titre : South Korea unveils three new variants for KF-21 Boramae fighter
https://theaviationgeekclub.com/south-k ... e-fighter/
Article The Aviation Geek Club, avec le titre : South Korea unveils three new variants for KF-21 Boramae fighter
https://theaviationgeekclub.com/south-k ... e-fighter/
As noted by Alert 5 website, Bizhankook reports that Republic of Korea Air Force (ROKAF)’s next-generation fighter jet, the KF-21 Boramae (Hawk), is being developed into three distinct variants: the KF-21EA, EX, and SA. The development of the three variants aims to bolster South Korea’s own airpower as well as to unlock export potential in the global arms market for the Boramae.
The KF-21EA will take the two-seat KF-21B as its baseline and will accommodate a dedicated Electronic Warfare Officer (EWO) station in the (highly modified) rear cockpit. To enable the KF-21EA to perform its airborne electronic warfare mission, the Boramae will be fitted with two Electronic Intelligence (ESM) devices and three Electronic Attack (EA) devices. The KF-21EA will safeguard friendly aircraft during missions by disrupting enemy ground-based air defense systems using its jamming technology, playing a role similar to that of the US Navy EA-18G Growler. Moreover, to undertake the SEAD (suppression of enemy air defenses) mission it will be armed with anti-radiation missiles such as the AARGM-ER.
The KF-21EX is instead aimed to transform the Boramae into an aircraft capable to rival fifth-generation fighter jets. This variant will incorporate an internal weapon bay (IWB) to achieve this goal. An IWB would reduce the radar signature of the aircraft given that weapons would be stowed internally (as for the F-22 and the F-35) and would enable the KF-21 to achieve true fifth-generation stealth characteristics. Four Meteor long-range air-to-air missiles or eight smaller air-to-ground munitions would be stored into the IWB of the Boramae. The KF-21EX is also intended to play a crucial role of the Next Air Combat System (NACS), a future network that leverages unmanned aerial vehicles and satellite data links. As already explained, ROKAF has officially ordered feasibility study to upgrade KF-21 into a “5.5th gen” fighter jet.
ROKAF could also pursue a larger aircraft based on the KF-21 platform. This would be a similar upgrade from legacy F/A-18 Hornet to F/A-18E Super Hornet, or F-15 Eagle to F-15E Strike Eagle. The third variant of the Boramae, designated KF-21SA, would be specifically tailored for the needs of export customers. The KF-21SA, while retaining the base specifications that would closely resemble those of the ROKAF variant, would allow for customization of weapons and internal equipment to meet individual country requirements. Currently, even though final configurations for export models remain undetermined, negotiations with potential buyers like Indonesia are ongoing.
(...)
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Re: KF-21 Boromae
#173Article Yonhap, avec le titre : S. Korea approves cutting Indonesia's contribution for joint KF-21 fighter project to 600 bln won
https://m-en.yna.co.kr/view/AEN20240816 ... ion=search
https://m-en.yna.co.kr/view/AEN20240816 ... ion=search
South Korea's defense authorities on Friday approved a plan to reduce Indonesia's contribution to a joint fighter jet development project to 600 billion won (US$440 million) from the original amount of 1.6 trillion won, the state arms procurement agency said.
(...)
Indonesia initially agreed to pay about 20 percent of the 8.1 trillion-won program launched in 2015 in return for technology transfers and one prototype model, among other conditions.
South Korea and Korea Aerospace Industries Ltd. (KAI), the KF-21's manufacturer, agreed to shoulder the remaining 60 percent and 20 percent of the cost, respectively, as part of the deal. Indonesia, however, has so far contributed only around 380 billion won, recently requesting an adjustment to its total financial contribution to 600 billion won.
The Defense Acquisition Program Administration (DAPA) said the committee approved the plan by considering various factors, including bilateral relations and the possibility of securing the deficit amount. DAPA said it would wrap up cost-sharing talks with Indonesia to successfully conclude the project, noting the approved plan covered measures to make up for the shortfall. "The shortfall will be jointly covered by the (South Korean) government and the company, with the government shouldering a larger burden," a DAPA official told reporters on condition of anonymity.
"Technology transfers (to Jakarta) were also decided to be made within the 600 billion-won range," the official said. Regarding the prototype, the official said it would be discussed in negotiations with Indonesia if requested but noted Jakarta would have to contribute more if the value of the technology transfers and the prototype exceeds the new contribution amount.
The decision came as DAPA expects the KF-21's development to cost around 7.6 trillion won, 500 billion won less than the initial budget. Despite the payment delays, the project is on track to start delivering the advanced fighters, designed to replace South Korea's F-4 and F-5 Cold War-era jets, to the Air Force in 2026.
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