F-35 ... un nouveau coup dur ?

Maquettes, images, meetings, aviation réelle

Dare2
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#226

Message par Dare2 »

ergo a écrit :Dès le matin !

Ça a mis du piment dans mes CornFlak's ! :jerry:

:exit:

Meanwhile, Lockheed Martin is working through the implications of design changes already made to combat weight. One of the most significant was abandonment of the rapid-mate production joints in the wing carry-though structure, originally designed to reduce production time. "It led to some inherent inefficiency in structural weight, and by cutting that we saved around 1,000lb [450kg]," says Burbage.
The bad news, however, is the alternative design adds 26 days to the overall assembly time, which adds extra cost. "To offset the increase in assembly time, we are going to a moving assembly line, which has brought back about half the span time," says Burbage, adding that further improvements are being sought.
From a general standpoint, the JSF team is also ensuring the F-35 avoids the pitfalls of earlier designs such as the F/A-18E/F and F/A-22. To avoid the lateral directional instability problems experienced by the F/A-18, with its wing drop phenomenon, all variants of the F-35 design will feature a simple, single leading-edge flap.
Similarly, the design team has spent a long time looking at high angle-of-attack (alpha) flow characteristics to see if the F-35 might be susceptible to the vertical tail buffet issues encountered by the F/A-18 and F/A-22. "It's a good thing we did that," says Burbage, adding that the windtunnel tests show the F-35 chine does indeed generate a strong vortex at high alpha, and that flight tests would have revealed a distinct tail buffet. Structural reinforcement is being designed into the aircraft's F-35 vertical fins as a result of the tests says Burbage. He adds: "We are bound to have enough of our own problems without repeating those of others."
Flying testbed

On note: To avoid the lateral directional instability problems experienced by the F/A-18, with its wing drop phenomenon, all variants of the F-35 design will feature a simple, single leading-edge flap.

Tout le monde sait que la version navale experience ces problemes.
F-35C Spoiler Tackles Wing Drop Posted by Graham Warwick at 8/5/2009

After the F/A-18E/F experience, Lockheed Martin conducted windtunnel tests specifically to look for wing drop. On the CTOL F-35A and STOVL F-35B, J.D. says, careful scheduling of the leading- and trailing-edge flaps looked to control the phenomenon, but on the CV F-35C the combination did not seem enough. So the decision was taken to add the spoilers, which pop up to disturb the flow over both wings and keep the aerodynamics consistent on left and right.
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/de ... d=blogDest

A part ca ils ne se sont pas plantes...

On note: The windtunnel tests show the F-35 chine does indeed generate a strong vortex at high alpha, and that flight tests would have revealed a distinct tail buffet.

Resultat: Structural reinforcement is being designed into the aircraft's F-35 vertical fins as a result of the tests says Burbage.

Qu'on m'explique, plus de poid, moins de stealth (titanium au lieu de composite) c'est pas du plantage?
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... tters.html

Image

Image
Bon, maintenat qu'on a etabli la nature du probleme ET de quelle version il s'agit, on peut porter le debat a un niveau plus eleve... Peut etre...

Y'a des gens ici qui prennent un malin plaisir a se faire remarquer en s'en prenant au posteur et evitant soigneusement d'argumenter et de se renseigner, ca pourri le debat tres vite et malgres les efforts que je peut faire pour informer les gens, on se dirige encore une fois vers un autre topic ferme ou le desormais classique "Dare2 est un troll Modos SVP faut la bannir"...
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ergo
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#227

Message par ergo »

(Re)Bonjour

Quand tu balances une citation (surtout un truc comme ça) essaye de citer tes sources (Nom de l'article / document, année de publication, etc...)

Parce que là, certaine de tes sources datent un peu ... (2003) j'ai du mal à penser que depuis le temps il n'ai pas réglé ce problème.

Enfin, il serai bon que tu gardes un peu de sang froid dans tes propos. C'est ce que je soulignai gentillement avec mon post précédent, mais c'était pas assez clair.
Donc : C'est pas en t'énervant ici contre les gens que tu ferras avancer ce débat qui te tiens à coeur.

Bonne journée,
Ergo.
Tout travail mérite son dû, n'est-ce pas "Oui Oui" ?
(Vainqueur de la Boulet's Cup Démo Team C6 en 2011 et 2013)
[F.A.Q.] Bien paramètrer ses forums Checksix

Dare2
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#228

Message par Dare2 »

ergo a écrit : (Re)
Parce que là, certaine de tes sources datent un peu ... (2003) j'ai du mal à penser que depuis le temps il n'ai pas réglé ce problème.

Je l'ai fait, et le probleme ils l'ont regle de la facon dont ils l'ont explique, pas en redessinant l'aerodynamique de l'avion a ce niveau.
Resultat: Structural reinforcement is being designed into the aircraft's F-35 vertical fins as a result of the tests says Burbage.

SWAT n'a rien change a ca ils se sont concentres sur le probleme de poid (2004) la PDF conscernant le buffet date de 2006...
http://www.asipcon.com/2006/06_proceed/ ... anders.pdf

La version que j'ai tout d'abord postee est une version qui a "fuit" de chez L-M avant d'etre corrigee pour les besoins tout publique, les commentaires en ont ete effaces, source etait F-16.org forum.

ergo a écrit :Enfin, il serai bon que tu gardes un peu de sang froid dans tes propos. C'est ce que je soulignai gentillement avec mon post précédent, mais c'était pas assez clair.

Si tu relis le topic et les accusaion repetees du ceusse conscerne tu verra a quel point je suis reste calme jusqu'a present.
:sweatdrop

Restons calme donc avec un autre probleme, resultant directement de l'effort (SWAT) de gain de poid...
Lockheed says it’s fixed key F-35B issue
By Dave Majumdar - Defense News
Posted : Monday Jan 10, 2011 17:38:17 EST

F-35B maker Lockheed Martin says it has a solution to at least one of the problems that has put the vertical-takeoff variant of the Joint Strike Fighter on a fix-it-or-die deadline.
The company said Monday that it has finished redesigning an aluminum bulkhead located where the aircraft’s main landing gear attaches to the airframe.
Cracks had been found in the bulkhead after ground tests.
http://www.navytimes.com/news/2011/01/m ... d-011011w/

bandini
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#229

Message par bandini »

Ils dessinent un avion, font des tests, et ensuite des modifications. Ca veut dire qu'ils se sont plantés en partie dans le dessin. Et alors ? En quoi ce processus est-il différent pour d'autres avions, d'autres constructeur ?
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Dare2
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#230

Message par Dare2 »

bandini a écrit :Ils dessinent un avion, font des tests, et ensuite des modifications. Ca veut dire qu'ils se sont plantés en partie dans le dessin. Et alors ? En quoi ce processus est-il différent pour d'autres avions, d'autres constructeur ?

Ben ils se sont plantes APRES avoir construit le prototype, APRES le second prototype (poid) Apres les modifications destinee a gagner du poid avant SWAT (Aerodynamique) et en utilisant CATIA qui sois dit en passant evite de se planter en grande partie.

De plus ils ont les meme problemes que sur le F-18 et F-22 conscernant les derives, ce qui veut dire pas de progres depuis...

35% de poid en trop par rapport au devis c'est une chose, battement aerodynamique c'en est une autre, maintenant trouves nous un programe qui a demande autant de modifications et redessins que ca dans les 30 derniere annees.
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Warlordimi
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#231

Message par Warlordimi »

Dare, chuis pas modo, mais même si tes interventions sont parfois intéressantes, le ton que tu emploies est franchement casse-couille.

Et pour passer autant de temps à répondre ici, je pense que tu en as à perdre sur la toile plutôt qu'au taf! Donc je ne sais pas si toutes tes remarques sont réellement pertinentes!

Un peu de MESURE dans tes propos ne serait pas seulement bienvenu mais je pense aussi souhaitable pour ta "survie virtuelle" sur ce forum!
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-Les pilotes de chasse font des films, les pilotes de bombardiers ecrivent l'histoire!!!;
-Quand les allemands volent, les alliés tombent. Quand les britanniques volent, les allemands tombent. Et quand les américains volent, tout le monde tombe!!!

Beniti
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#232

Message par Beniti »

:busted_bl:busted_bl

Modération de premier degré :
Ric a écrit :Merci de rester courtois, la conversation est bien argumentée, ce serait dommage de sortir les haches.
Prochain niveau : ban from thread pour ceux qui ne sont pas capable de rester cool dans leurs discours.

Vous êtes maintenant prévenu.

Dare2
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#233

Message par Dare2 »

Warlordimi a écrit : Un peu de MESURE dans tes propos ne serait pas seulement bienvenu mais je pense aussi souhaitable pour ta "survie virtuelle" sur ce forum!

Que disais-je, le ton de ceux qui passent leur temps a poster des attaques personelles est parfait pour ce forum?

Jan 7, 2011
By Andy Savoie
Image Defense Secretary Robert Gates has put the U.S. Marine Corps’ troubled F-35B short-takeoff-and-vertical landing (Stovl) Joint Strike Fighter on “probation,” while endorsing the U.S. Air Force’s long-coveted new bomber program.
The F-35A and F-35C models emerged unscathed from Gates’ review. However, the F-35B “is experiencing significant testing problems,” Gates said at the Pentagon Jan. 6.
Implying that problems are more serious than previously reported, he adds that “these issues may lead to a redesign of the aircraft’s structure and propulsion — changes that could add yet more weight and more cost to an aircraft that has little capacity to absorb more of either.”
The JSF test program will be restructured so that testing of the F-35A and F-35C runs ahead of the B model, rather than the other way around. If the B model cannot be “fixed or gotten back on track” in two years, “I believe it should be canceled,” Gates says.
Gates’ comments came during a press conference announcing a series of budget efficiencies designed to cut or redirect more than $150 billion from current Defense Department spending over the next five years.
Delays to F-35B testing so far — fewer than a dozen vertical landings have been logged since March 2010 — have been publicly attributed to a problem with the auxiliary engine inlet door, and individually minor issues with components such as cooling fans.
More details of changes to the JSF program also emerged, including another delay in the completion of systems development and demonstration (SDD) and a cut-down production ramp. SDD is now delayed to early 2016, versus mid-2015 as planned in the restructuring of the program early last year. SDD finishes with the conclusion of development testing and precedes initial operational testing and evaluation, so the move likely will push initial operational capability (IOC) into 2017. (The individual services are assessing their IOC dates.) This will cost an additional $4.6 billion to the program.
The Fiscal 2012 JSF buy — low-rate initial production (LRIP) Lot V — will be held at 32 aircraft, both to reduce concurrency and because “the final assembly process at Fort Worth is still maturing,” Gates says. Deliveries at this point are late by multiple months.
In Fiscal 2013 and later, deliveries will ramp up by a factor of roughly 1.5 per year, for a total of 325 aircraft through LRIP IX (on contract in 2016 and delivered by 2018) versus 449 in the previous plan.
The LRIP IV contract, just signed, will be changed to eliminate all but three Stovl aircraft. The U.S. will buy only six Stovl aircraft in each of the next two LRIP Lots (V and VI), regarded as the minimum needed to sustain the supplier base and unique skills.
Gates indicated in response to questions that a last-ditch appeal by Marine Commandant Gen. James Amos and his predecessor may have saved the B-model from outright cancellation. Gates said the commandants made a convincing argument for more time to fix the program.
The Navy also plans to acquire more Super Hornets and extend the structural life of 150 “classic” Hornets as a hedge against late JSF deliveries. The service will buy 41 more F/A-18s in Fiscal 2012-14.
Meanwhile, in a major breakthrough for advocates of long-distance airpower, Gates strongly endorsed a program for “a new long-range, nuclear-capable penetrating bomber.” The Air Force has been struggling to get this program reinstated since Gates deferred development of the so-called “2018 bomber” in 2009, against the opposition of some senior Pentagon leaders who argued that smaller unmanned aircraft, plus cruise and ballistic missiles, could adequately supplement existing bombers in the foreseeable future.
Gates also announced decisions on a number of controversial aspects of the new aircraft. It will be nuclear-capable — some had argued for this, on the grounds that radiation-hardening is relatively inexpensive at the design stage and costly to retrofit, while others had opposed it because it brings the bomber within the scope of arms-control discussions. Gates also says that it would be “optionally” piloted rather than unmanned, and that it would make use of existing technologies to speed development.
Lockheed
http://www.aviationweek.com/aw/search/b ... eyword=JSF

Au sujet de la decouverte de l'ecces de poid...
Early Weight Growth
Mar 20, 2003

By Stephen Trimble

An early design review revealing a significant potential weight increase for the F-35 Joint Strike Fighter (JSF) has become the first major development test in the 16-month-old, $19 billion design phase of the program.

The weight increase was discovered during system checks leading to the program's first broad internal evaluation, the Preliminary Design Review (PDR), scheduled for March 24-28.

Details of the weight increase remained sketchy late on March 19, but a Lockheed Martin spokesman denied a report that the aircraft's weight gain could be as high as 20 percent. Before the possible weight increase, the aircraft's maximum takeoff weight was estimated to be roughly 25 tons.

Discovering the weight increase so early in the 10-year design phase of the program should mitigate the potential effect on the program's stability, Lockheed Martin spokesman John Kent said in an interview.

"This is very normal for this period," Kent said. "This is the point were you find weight [problems] and start" making adjustments.

The aircraft's design still is largely a digital model. Lockheed Martin is assembling data on the aircraft's final design before a production line is opened at its facility in Fort Worth, Texas.

Earlier this month, Lockheed Martin and JSF program officials began gathering data on the subsystems and components of the aircraft for the upcoming PDR. Part of the collection process involved conducting digital simulations of the aircraft's flight profile, Kent said.

The main reason for the weight gain is that computer models showed that the F-35's current design lacked enough bulk to counter the full range of forces to which it is exposed during flight, Kent said. Some areas on the aircraft would require thicker metals than currently planned, for example. The models are intended to determine the aircraft's outer mold line configuration.

The airplane's composite metal "structure is the last part of the airplane to mature," Kent said. So far, he added, "there's some uncertainties within the structure."

Another potential trouble spot identified during the system checks earlier this month was the aircraft's internal bomb bay. Test data indicates the bay area lacks enough room to safely accommodate potential movement of its weapons stores, which include 2,000-pound Joint Direct Attack Munitions and two air-to-air missiles.

Engineers are seeking ways to redesign the bomb bay to allow more space for the weapons, Kent said. But there are no plans to alter the weapons configuration of the aircraft.

"The clearances in there are tight," he said. "We've got to allow for a little bit of movement."

The development of the aircraft's sophisticated suite of sensors and avionics, however, appear to be on track and free of major complications, Kent said. The Pentagon's Office of Test and Evaluation has reported that the JSF's information warfare and stealth components represent potential development risks (DAILY, Feb. 21).
http://www.aviationweek.com/aw/generic/ ... n03203.xml
Le resultat final est 35% au dessus du devis de poid avant SWAT.

Beniti
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#234

Message par Beniti »

Dare2 a écrit :Que disais-je, le ton de ceux qu ipassent leur temps a poster des attaques personelles est parfait pour ce forum?
Concernant les attaques personnelles, le meilleur moyen est de ne pas y prêter attention. Maintenant si vous, les membres, vous voulez vous la jouer gamins en culotte courte, on vous modèrera en ce sens... au fond de la classe, tourner vers le mur.

Sur ce, retour au sujet.

warbird2000
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#235

Message par warbird2000 »

Ce que tu écrit , a déja été mentionné page 7

http://www.checksix-forums.com/showthre ... 271&page=7

Le F-35 B est dans des sales draps mais le F-35 A et C gardent toujours la confiance

Dare2
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#236

Message par Dare2 »

warbird2000 a écrit :Ce que tu écrit , a déja été mentionné page 7

http://www.checksix-forums.com/showthre ... 271&page=7

Le F-35 B est dans des sales draps mais le F-35 A et C gardent toujours la confiance
Le F-35 B souffre de gros problèmes de design.

C'est pas le seul modele de F-35 qui a rencontre des problemes de Dessin je ne fais pas mention a une variante en particulier et demontres par A + B que c'est aussi le cas des autres variantes, quoi, pourquoi et comment.

La doc de L-M le montre tres bien, les raisons sont connues et documentees, le sujet etendue au A et C, ce qui, a priori ca n'a pas ete traite auparavent dans ce topic.

Example:
F-35C Spoiler Tackles Wing Drop Posted by Graham Warwick at 8/5/2009

After the F/A-18E/F experience, Lockheed Martin conducted windtunnel tests specifically to look for wing drop. On the CTOL F-35A and STOVL F-35B, J.D. says, careful scheduling of the leading- and trailing-edge flaps looked to control the phenomenon, but on the CV F-35C the combination did not seem enough. So the decision was taken to add the spoilers, which pop up to disturb the flow over both wings and keep the aerodynamics consistent on left and right.
http://www.aviationweek.com/aw/blogs...entId=blogDest

warbird2000
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#237

Message par warbird2000 »

Dare2 a écrit :C'est pas le seul modele de F-35 qui a rencontre des problemes de Dessin je ne fais pas mention a une variante en particulier et demontres par A + B que c'est aussi le cas des autres variantes, quoi, pourquoi et comment.

La doc de L-M le montre tres bien, les raisons sont connues et documentees, le sujet etendue au A et C, ce qui, a priori ca n'a pas ete traite auparavent dans ce topic.

Example:
Il y a des problèmes aussi avec le A et le C mais pas au point d'annuler les commandes.
Normal, ce sont des prototypes et que quoi que tu en pense, le F-35 est un avion complexe. Combien d'avions ont du subir des modifs pendant leur mise au point ?
Regarde un peu le su-27 final par rapport au premier proto ?

Le V-22 a connu je ne sais combien de crash avant d'être produit en série et cela semble fonctionner .

Je n'ai pas souvenir de crash de F-35 et l'exemple de problème que tu cite date de 2009. Le F-18 E/F a aussi connu des problèmes aérodynamique mais la navy en est très satisfaite.

Il y 'a encore du pain sur la planche mais le F-35 accumule les essais. Si gates anonce demain que le F-35 a et C ne sont pas satisfaisant, je serais le premier à dire que tu avais raison mais nous n'en somme pas encore la :)
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PePe
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#238

Message par PePe »

Là où je commence à rigoler (mais un peu jaune quand même car cette discussion est devenue stérile et pompeuse), c'est lorsque je lis les discours pseudo-techniques sur cet avion, discours "documentés", enfin soi-disant...

Je ne suis pas documenté sur le sujet, mais il ne faut pas oublier que c'est un avion de guerre, donc soumis au secret industriel voir même probablement au secret défense pour certains de ses organes.

Je ne pense donc pas que beaucoup d'informations techniques et détaillées circulent sur le net pour se faire une idée de ses gros défauts, ou des solutions techniques apportées... ou alors Lockeed Martin devrait virer une fraction non négligeable de son service d'ordre pour remettre un peu les choses en place.

Si les sources sont du même genre que les quelques diapo powerpoint que l'on voit ici et là, probablement réalisées à destination du Congrès américain pour réclamer une allonge budgétaire, j'ai peur qu'elles ne soient ni fiables (à part leur message premier), ni sufisament détaillées pour en tirer un avis sérieux.

Enfin de toutes manières, vu le ton des échanges de type "guerre des citations" qui émaillent tout ce sujet, j'ai comme l'impression que les modos vont couper court rapidement.

Dare2
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#239

Message par Dare2 »

warbird2000 a écrit : Il y 'a encore du pain sur la planche mais le F-35 accumule les essais. Si gates anonce demain que le F-35 a et C ne sont pas satisfaisant, je serais le premier à dire que tu avais raison mais nous n'en somme pas encore la :)

En gros pour resumer, la mediocrite du management du programe F-35, d'apres certains c'est la norme internationale.

:) :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

Mort de rire.

pipo2000
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#240

Message par pipo2000 »

.
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#241

Message par eutoposWildcat »

@Pipo: Clique sur le nom de quelqu'un à gauche de son message, sélectionne "profil public", puis "ajouter xxx à votre liste d'ignorés" au milieu de la page.
Même une liste d'ignorés uninominale rend parfois de grands services. :happy:
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Dare2
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#242

Message par Dare2 »

Le debat a toujours ete TRES technique j'ai remarque, (comme si j'ecrivais les articles moi meme), c'est un bon moyen de noyer le poisson dans l'eau et detourner l'attention du sujet.

M'enfin comme disait Gaston, la verite est pas toujors tres bonne a dire.

Je conclues donc:

Le F-35 est une poubelle aerodynamique vendue comme une merveille technologique aux europeen les plus frileux qui pensent qu'ils ne peuvent pas en faire autant (methode coue) et ont decide de dependre des USA pour leur industrie de defense.

Maintenant svp pour les fans et ardeur defenseurs du programe, ma question tiens toujours, trouvez nous donc un programe qui a souffert un nombre similaire de redessins et changement de configuration, problemes apres problemes dans les meme conditions.

On peut toujours fondre de l'or liquide dans un moule a gauffre, si il fuit ca coute plus cher et ca laisse des traces et ca prend plus de temps pour faire une gauffre, la presse et ses archives sont la pour le prouver (malgre l'insistance de certain a ignorer les faits), ce programe est une arnaque destinee a soutenir une industrie qui perd ses capacitees depuis plus de dix ans.

Comment une boite comme L-M peut elle faire la meme erreur de dessin que pour les F-18 et F-22 (entre autre erreurs de management) apres toute ces annees et le travail de DRYDEN sur le sujet?

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Qu'on ne vienne pas me dire "tu as tors" ou autre chose, j'ai pas ecrit les articles et ceux qui ont dit ca n'ont apporte aucun argument valide pour soutenir les leurs, encore moins d'argument technique ou de preuves autre que les brochure commerciales de L-M.

En fait, ramener le debat au niveau personel tout en ignorant les preuves flagrantes d'une realite qui n'arrange pas certains ca me rapelle des methodes connues que je croyais reservee au WAFFERS et autre StrategyPagers...

En attendant, chez SAAB et Dassault on rigole.

lol
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Kamov
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#243

Message par Kamov »

T'es une vedette Dare2 lol fais toi engager chez Lockheed-Martin :sweatdrop

Dare2
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#244

Message par Dare2 »

Kamov a écrit :T'es une vedette Dare2 lol fais toi engager chez Lockheed-Martin :sweatdrop

Etre fusille etant une tradition familiale, j'y penserais. lol
The result of the SWAT effort, while saving the STOVL to fight another day in the design process had some negative effects too. The above mentioned design changes had a great effect on the production line process.

So from all that, a weight problem on one variant, changed the production process, produced huge delays and caused a rise in the total cost of the program.

While the 2004 SWAT episode may be the signature F-35 weight reduction event, there were signs of these problems a year before. Back in 2003, Lockheed Martin announced that an earlier weight reduction event had shed 1000 pounds off the design...
http://www.f-16.net/news_article2784.html

Que disais-je?
On suprime ou diminue fortement les LEX (suivant la version du F-35, configuration 240-3/240-4), eliminant les zones de suscion qui les characterisent et aident a supporter les vortexes venant des zones amont par expension = On se retrouve avec du fluter sur les derives pour la configuration suivante, facon F-18 des que ces meme vortexes rencontrent une zone de depression plus faible dans la region de l'epine dorsale.

Sur le Hornet le LEX est tres long et les zones de pression derriere la verriere sont plus influentes que les vortexes du LEX a l'emplanture des ailes, qui elle meme ne produisent pas de vortex (pas delta) comme c'est le cas pour le F-22 ou le Rafale (donc pas d'interection de vortex a vortex dans cette region non plus).

Le vortex d'emplanture LEX suis le cheminement de la zone d'influence la plus forte, (c'est logique et c'est pareil avec les strakes du Mirage 2000 ou du Typhoon ou ils servent a energiser le flux d'air sur la derive aux grand angles).

La difference etant que sur les F-18 et F-35, y'a pas un fuselage proeminent pour definir les zones de pression derriere la verriere (Taile de guepe entre autre chose) et les maintenir plus longtemps dans la couche laminaire colle au fuselage, juste l'epine dorsale, une fois qu'ils sont detaches de la couche limite, ces vortexes sont hors de controle.

C'est meme visible grace au filet de fumee utilise pour le test sur le F-18, mais dans ce cas, le vortexe d'emplanture LEX, correspond au vortexe de strake sur le F-35 qui lui n'a plus le support physique du LEX depuis le redessin de la configuration precedente.

Et comme par hasard, dans les deux cas, les vortexes "explosent" dans la meme region en amont des derives...

On sait donc bien, rien qu'en lisant l'article de DRYDEN sur le F-18 a quoi c'est du (Qui a dit que je n'avais pas d'element a apporter a ma these?).

Ca nous donne dont des probleme structurels (Fluter, fatigue) et aerodynamique (Ecoulements, efficacite des surfaces de controle) dans toute la zone arriere, y-compris les ailerons.

CA c'est de l'aerodynamique de classe!!!

Bravo L-M merci pour la pub, les bonbons, les stylos et les porte-clefs, c'est joli toute ces couleurs et les animations pete les yeux, y'en a ici qui adorent, on peut en avoir d'autre svp?

warbird2000
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#245

Message par warbird2000 »

Pour rencentrer le sujet. Un nouveau lien très interressant.

http://www.flightglobal.com/articles/20 ... f-35b.html


Il détaille les problèmes rencontrés par le F-35 B et les solutions espérées qui risquent d'augmenter le poids de l'avion alors que la marge de manoeuvre est faible
Lockheed first has redesigned one of six major bulkheads that cracked on the BH-1 ground-test aircraft less than 10% through a 16,000h durability test in November. The company now adds that "other locations of similar design" on the F-35B are also being evaluated.

In a positive sign, Lockheed has determined that aluminium material did not cause the cracking problem. Cracks formed on the aircraft's Alcoa-supplied No 496 bulkhead, where the fuselage attaches to the main landing gear. This created a "large stress concentration", Lockheed says. The company's decision to convert the bulkhead structure from titanium to a lighter-weight, aluminium alloy in 2004 was not a factor, it says.

P&W, meanwhile, is making three changes to the propulsion system engaged only during STOVL operations. The driveshaft, lift-fan clutch and actuator for the roll-post nozzles as currently designed meet Lockheed's original specifications, says Bennett Croswell, P&W's vice-president for F135 and F119 programmes.

But experience in flight-testing has revealed that each of the three components encounter surprising conditions.

In STOVL mode, the driveshaft contracts and expands more than expected, and the actuators for the roll-post nozzles are blasted by more heat than anticipated. Plates in the clutch fan, meanwhile, touch unexpectedly during normal flying mode, which "very infrequently" creates more heat than the clutch is designed to tolerate, Croswell says.

Gates says the F-35B's possible redesign could "add yet more weight and more cost to an aircraft that has little capacity to absorb more of either".

Croswell, however, believes the propulsion redesign can avoid penalising the aircraft's price tag or performance. "From a cost and a weight standpoint, [the impact] will be minimal," he says. In the case of the driveshaft, P&W's goal is to reduce the cost of the strengthened, Rolls-Royce-supplied component as a result of the redesign, he adds.

Conséquences LM voit ses futures commandes de F-35 B réduites de 61 à 20 et boeing est tout sourire car la navy va acheter 41 Super hornet en plus
if such lapses continue, the F-35B programme could be cancelled. Gates announced on 6 January that tests for the F-35A and F-35C variants would be decoupled from the STOVL version. The US Navy, meanwhile, will buy 41 more Boeing F/A-18E/F Super Hornets over the next three years and slash planned orders for the F-35B from 61 to 20 over the same period.

Lm avait reçu des contrats pour 13 protos et 61 avions de pré-série mais n'a réussi qu'à délivrer 10 proto jusqu'à présent et aucun des avion de pré-série
Lockheed has already received $37 billion to develop and test three variants over nine years, plus contracts worth roughly $10 billion more to deliver 62 jets in the first four lots of low-rate initial production (LRIP). So far, only 10 of 13 flight-test aircraft have been delivered and none of the LRIP fighters.

Dare2
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#246

Message par Dare2 »

Blah----lol

Le sujet a toutjours ete TRES centre de mon cote et j'ai toujours pas de reponse a ma question (d'autre examples de management de programe aussi mediocre qui ai vu le service actif depuis 30 ans?)...

Mais cet article y repond tres bien par lui meme, quand on manage un dessin de cette facon, a force de rogner dans le metal, abaisser les limite structurelles pour gagner du poid, devoir en perdre encore parceque le redessin entraine des probleme aerodynamique, qui eux demandent d'autres renforecement structurels etc etc, on fini par ne plus avoir de marge; et d'ailleur ca s'applique a toute les variantes pas seulement au B.

En bref, le F-35 on n'a pas fini d'en entendre parler.
DATE:13/01/11
SOURCE:Flight International
Slip for F-35A entry into service “implied” in latest restructuring
By Stephen Trimble


The US Air Force's top official confirms that entry-into-service date for the Lockheed Martin F-35A variant will be delayed again due to the programme's second major restructuring in less than a year.
The changes first announced on 6 January that extend the system development and demonstration phase to early 2015 "implies" a new delay for the initial operational capability (IOC) milestone, secretary of the Air Force Michael Donley told reporters on 12 January.
Donley did not specify the extent of the new delay for the F-35A conventional takeoff (CTOL) variant. The A-model has drawn a USAF commitment to buy 1,763 aircraft despite average unit costs rising from $50 million to $92 million since 2001.
The F-35 joint programme office declined to elaborate on the meaning of Donley's implication, but noted that "all three services will reassess their planned IOCs" because of the restructuring.
The revised schedule adds $4.6 billion to the development phase - now estimated to cost nearly $51 billion over 15 years -- to add more testing and to correct cost estimates that were too low.
The new delay for the F-35A's IOC milestone means the USAF will have to commit more resources to sustain Lockheed F-16s.
"It's not longer if" we will extend the service life of F-16s, Donley said. "It is more of a 'how much, and when and what kind' [question] rather than if."
Details of the new service life extension programme for F-16s will likely be revealed with the USAF submits the Fiscal 2012 budget request to Congress in early February.
[url]C:\Documents and Settings\ThunderChief\My Documents\Military Aircraft and Military Aviation News from Flightglobal.mht[/url]

warbird2000
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#247

Message par warbird2000 »

Si j'ai bien ,rien que pour dévelloper le F-35 cela a couté 37 milliard de $ auquels , il faut rajouter encore 4,7 milliard de $ en espérant que cela ne dérive plus.
edit + 10 milliard de $ pour 62 jets edit

Pour 51 milliard de $ l'usaf aurait put se procurer entre 500 et 1000 F-16 block 60 neufs.Je part du principe que le F-16 neuf coute entre 50 et 100 millions de $.

Maintenant, elle va être contrainte de moderniser ses vieux F-16 d'ou surcouts supplémentaires .

Il ne faut pas tout rejeter non plus sur LM. les responsables de l'usaf, ont -il eut une vision réaliste du programme ? La furtivité vallait - t elle cette débauche de moyens ?

Car la la furtivité entraine de grosse contraintes aéro et il faut tout placer dans la cellule de l'avion d'ou cauchemar de design.

Le F-22 c'est pas mieux non plus avec 300 millions de $ par avion acquit et les 2/3 de la flotte nécessitent encore une mise à niveau ?


edit
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Warlordimi
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#248

Message par Warlordimi »

Dare2 a écrit :En attendant, chez SAAB et Dassault on rigole.

lol
Ils rigolent... mais ils vendent pas grand chose (pour pas dire rien chez Dassault)...
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-Les pilotes de chasse font des films, les pilotes de bombardiers ecrivent l'histoire!!!;
-Quand les allemands volent, les alliés tombent. Quand les britanniques volent, les allemands tombent. Et quand les américains volent, tout le monde tombe!!!
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Azrayen
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#249

Message par Azrayen »

Dare2 a écrit :(...) et j'ai toujours pas de reponse a ma question (d'autre examples de management de programe aussi mediocre qui ai vu le service actif depuis 30 ans?)...
Dare2, si cette question t'intéresse tant que ça, tu peux sans doute faire des recherches ? Manifestement, les autres posteurs n'ont pas l'intention de les mener.
Personnellement je n'ai ni la réponse ni l'envie de chercher car j'estime qu'elle ne prouverait rien qui m'intéresse.

Je t'invite à refréner ton insistance à ce sujet :
- ça devient fatiguant
- quand il est +/- sous-entendu que ne pas y répondre revient à être un idiot qui avale comme parole d'évangile la pub LM : Ne serait-ce une attaque +/- perso ?

Pour tous : Pour un débat de qualité, play the ball, not the player. Que ce soit directement ou par des voies détournées.

Merci.
Azrayen'
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warbird2000
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#250

Message par warbird2000 »

En tout cas le marine corps y croit toujours au F-35 B

http://www.defense-aerospace.com/articl ... 80%9D.html

Ils ont la conviction profonde que c'est la Solution
The STOVL JSF will carry more ordnance with greater range than the F/A-18 Hornet, operate from austere expeditionary environments like the AV-8B Harrier, and ultimately possess electronic warfare technology similar to the EA-6B Prowler.
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